Tuesday, March 19, 2013

Får jag be om er uppmärksamhet en liten stund?!

Foto: Camilla Broyn http://camillabroyn.com/PORCELAIN-CANDLE-HOLDERS

Hej Bolia!

Hoppas allt är bra! 
Hur det är med mig? Jo, tack. Sådär om jag ska vara ärlig. Jag har lite ont i magen och känner mig en smula ledsen. 
Hur det kommer sig? Jo, det har faktiskt med en av era ljuslyktor att göra. Rättare sagt är det väl just det där med "er" som får mig att må dåligt. 

Det är nämligen så att jag har en fin kompis. Hon är designer och skapar helt fantastiska saker. Inte nog med att hon kommer på idéer, format och material. Hon skapar dem sedan med sina händer. Helt från grunden. Ljuslyktor till exempel. 

Hon jobbar hela dagarna för att sedan gå hem och ta hand om sina barn, laga mat, städa och få livet att rulla på så där som de flesta av oss gör. Men sen, när många andra fastnar framför datorn eller slötittar på TV, det är då hon förverkligar de där skisserna. Hon tar tillvara på alla små stunder som blir över för att gå till sin ateljé och skapa. Hon är en människa som aldrig sitter helt stilla eller har tomma händer. 

Hon producerar massor av olika saker. Men det är framför allt en faseterad ljuslykta i tunt, fint porslin som har gett henne uppmärksamhet den senaste tiden. Jag har tittat på när hon gör dem. Det är fascinerande att se när hon genomför alla olika steg som produktionen innebär. Varje lykta är magnifik och unik!

Åter till min onda mage. Det är nämligen så att jag nu ser att ni säljer en faseterad ljuslykta i era butiker. Jag tappade hakan när jag såg den. Det kan inte vara en slump att den är så lik min väns lykta. Ni har ju kopierat hela hennes formspråk och idé. Genom att massproducera den har ni så klart inte lyckats bevara den unika känslan eller den skira finessen som hennes lykta har. 

Jag ångrar mig. Jag hoppas inte alls att det är bra med er på Bolia. Jag hoppas att ni har ont i magen och skäms. Så här får man inte göra. Det är inte OK. Det är sånna som ni som får lusten, glädjen och kreativiteten att rinna ur en duktig designer som min vän. Fy skäms! 

Tyvärr vet jag att det är i stort sett omöjligt att formskydda sin design när man är ung och oetablerad. Att be er ta bort den kopierade lyktan ur sortimentet, eller kompensera min vän, är det väl inte ens värt att be om. Det jag kan göra är att skriva det här brevet för att få er att veta hur jag känner. Dessutom kan jag lägga texten på min blogg och min Facebooksida och hoppas att alla jag känner läser den, delar den och sprider den så att så många som möjligt kan se hur sånna som ni beter er. 

Hej då! //Anna Lena Mayor Ekeblad

Det finns bara ett original! Det är Camilla Broyn som har skapat den vackra designen. http://camillabroyn.com/PORCELAIN-CANDLE-HOLDERS

Den här bilden är tagen i Bolias butik:
Foto: Privat

Och så här ser den ut på deras hemsida: http://www.bolia.com/sv-se/catalog/sweden/bolia_se/inredningsartiklar/ljus/24-302-01_3218938.aspx

8 comments:

Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Jag och Camilla är helt överväldigade! Redan nu har över 3000 personer läst, delat och kommenterat mitt brev via Facebook. Tack för ert engagemang. Vi ser med spänning fram emot ett svar från Bolia!

Unknown said...

Mycket väl formulerat brev; utmärkt budskap.

Ann Kroon said...

Verkligen helt otroligt, kopia rakt av. Designad av "bolia design team", javisst. Att de kan med!! Den här fotografen i New York hade precis en jättegrej med DKNY som olovandes använde hans foton i reklamsyfte, fallet kan ju om inte annat användas för att argumentera att den här typen av David/Goliat-fall blir alltmer uppmärksammade och att det faktiskt är olagligt.

http://www.facebook.com/humansofnewyork?fref=ts

Lycka till!

Anonymous said...

Hur har Bolia lyckats ta designen? Kan vara bra att ha reda på också...

Lars Lyse said...

Dear Anna Lena and dear Camilla
I hope it is ok that I give you both a reply here on this blog in regards to the debate that has been going on today regarding the candle holder designs from Camilla and from Bolia.com. I fully understand that you bring up this matter and I have respect for designers that are standing up for their designs.
However, I want to emphasize that we have no intention to copy any designs or designers at Bolia.com, and that it is the first time we have seen the beautiful candle holder by Camilla, via this blog post today.
We can surely recognize similarities between the two products, but I must assure you that the inspiration to our product has come from the present trends inspired by diamond shapes and patterns. For our coming new collection we will also launch furniture products inspired by this shape and we are even designing in-store decorations based on this contemporary shape. We are extremely sorry that you feel that Bolia.com has intentionally copied the design from Camilla and that Bolia.com is being portrayed as a big international company that copies talented designers. That cannot be further away from the reality. We are a relatively small company with 27 stores on 4 markets that are doing all we can to support and cooperate with young talented designers, just like Camilla. Since 2007 we have been honoring the most talented Scandinavian designers at the Bolia Design Awards and have through this initiative now build a freelance design team consisting of more that 50 young talented designers. I fully respect your emotions, because our designers are also often struggling with copy cats and we are fighting for the design rights of the designers that are developing pieces for us, taking cases to court if necessary. We would never copy other designers - it would be against our company values and against our business idea. We are not a perfect company, and sometimes we make mistakes, but everyone at Bolia.com are going to work every day to do good business and make good decisions. Copying the same talents that develops our range just would not make any sense, and we would never do so. I am really sorry that our candle light holder have caused you both bad feelings and created this media commotion. I truly hope my explanation has shed some light on who we are and how we work at Bolia, and that it can make the "ont i magen" feeling just a bit better. It would be nice to stay in touch in the future as we have many things in common. We are opening a new Bolia.com store in Arkaden this Friday, and I will be there most of the day for the opening. If you would like to pop by and have a talk with me you are more than welcome.
Thanks for letting me share my thoughts on your blog spot.

All the best
Lars Lyse Hansen
VD Bolia.com

lennart borg said...

I still belive that you knocked Camillas design off.Looking at the photos is enough to convince even a 'blind' person of you theft.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anna Lena Mayor Ekeblad said...

Lars! At what time will you be at Arkaden in Göteborg? I work in my studio all day, but would love to meet you in person. //Anna Lena